Fraser Island!

Åh vet inte om jag någonsin varit på en sån härlig liten trip! Skulle kunna skriva en hel bok om det, men jag vet att mina inlägg redan är för långa så jag ska försöka berätta med bilder istället. Vilket inte är så svårt eftersom att jag tog 600 bilder på tre dagar.
 

Fredag 30 januari

Vi samlades utanför skolan vid 7.15 (innebar en tidig uppgång á la 05.00) Där blev vi hämtade av en gigantisk monstertruck.

Monstertrucken
Det tog ca. 5 timmar upp det Fraser Island men det var inga problem. Vi dunkade musik och hade sing-a-long hela vägen upp. Plus att vi gjorde några stopp, bland annat vid Rainbow Beach. (vi såg inte så mycket av det, men den har fått namnet eftersom att sanden är av 75 olika färger)

 Vi tog färjan över till Fraser och sen var det "the sand highway" hela vägen upp till resorten. Det var rätt coolt att bara brassa i 120 längst stranden! (Och sand var något det fanns mycket av...Fraser Island är världens största sandö)

Väll framme raggade jag och Janica upp två andra tjejer som vi delade rum med. Riktigt fina och fräscha rum måste jag säga! (i jämnförelse med det förra backpacker stället i alla fall)
Vårt rum
Våra rumskompisar Flavia och Delphine

Sen åkte vi till världens härligaste ställe. Vi fick gå en bit genom regnskog och över sandbäddar men det var värt det! Vi kände oss som moses när vi gick där över sanden med alla bakom oss, och vi drog 300 dåliga skämt om att vi var guds sändebud. Men allt vi såg var bara sand sand sand, men sen från ingenstans var det som ett stup och nedanför var det en jättefin sötvatten sjö, med vatten som kommit upp från källor under jorden.  Där stannade vi och badade och (självklart) tog massor av bilder. Gud man kan inte ha en bättre födelsedag!

Janica och jag bjöd på en show också. Vi var uppe på sandbädden för att ta några bilder och bestämde oss för att rulla ner i sjön, viket var en sandig histora på cirka 50 meter. Vi rullade och gjorde kullebyttor, men stannade upp i mitten för att spotta sand. Vi insåg då att alla där nere hejade på oss. Ja det var bara att göra en show av det! Haha jag bjöd på en á la Rosén twist med typ tio kullebyttor i rad ner för en 45 graders sandbacke och sen hopp ner i sjön!

SjönVictoria, Mette, Janica jag och Sabina

31 januari


Upp och hoppa! Det var frukost vid sju så det fanns ingen tid att sova ut, men vi var inte där för att sova right?! I lördags gjorde vi massor, vi stannade på flera ställen runt om på ön.

Första stoppet var...ingenaning har inget namn på det. I alla fall vi gick en promenad och vi fick höra en massa om urbefolkningen som bott där och massa andra häftiga saker. Guiderna hade tagit med sig boomeranger som vi fick prova. (kul grej men min dök bara rätt ner i sanden)
 

Sen gick vi vidare över sandbädden (vilket ibland är rätt jobbigt. Dels för att det är jobbig att gå i sand men också för att det är helt omöjligt att se distansen, det kan var 300 meter och det kan var 5km) Anyway vi kom fram till ännu ett sandstup (liknade gårdagens men det var ingen sjö) Och inspirationskällor som vi är ville alla testa att hoppa och rulla nerför branten. Sjukt barnsligt men sjukt kul! Det är min variation av pulkaåkning. Man är nere på två sekunder som tar det två minuter att traska upp. Fast istället för att ha kall snö överallt hade jag sand precis överallt! men kul som fan!

Sen hoppade vi in i discobilen igen och drog vidare till en sötvatten ström. Vattnet var rent men sjukt kallt...eller ja typ som svenskt sommarvatten. Men kunde vada upp några hundra meter och sen bara låta strömmen ta dig hela vägen tillbaka igen. Vi stannade där ett par timmar för att sola, bada och äta lunch.

Sen drog vi till en helt underbar utkiksplats, eller ja det var inte så turistigt som det låter. Det var en liten bit att gå uppför bergen (de enda bergen som finns på ön, rester av en gammal vulkan) Men utsikten var helt otrolig! Gigantiska vågor slog med bergskanten några hundra meter under oss och vi kunde se rätt ut över horisonten. Världens bästa meditationsställe! Mitt meditationsställe hemma var på en sten vid Ekolns strand där jag kunde se ut över sjön...känns rätt fjuttigt i jämförelse.

På vägen tillbaka till resorten stannade vi vid vraket. Rätt coolt men det var helt söndervittrat efter att ha legat i saltvatten så många år.

1 Februari

Idag var det tidigare uppgång än någonsin! Vi skulle vara färdigpackade och käkat frukost vid halv sju.

Vi åkte och tittade på regnskogen och tog en promenad upp till en rastplats. Det var så himla fin när solen låg på och allt, men det ledde också till hög luftfuktighet vilket gjorde det rätt tungt. Nästa stopp var vid "the blue lake" (påhittiga namn) Jätte fin, men rätt kall sjö men en helt vit strand. Och då menar jag bländade vit! Det var någon speciell kristallsand som gjorde stranden så vit. Där stannade vi ett par timmar och solade, badade, sov och brände oss...i den sköna ordningen. Men det var en skön dag! Sen var det dags att röra sig hem till Brisbane igen. Den tidigare partybussen var mer än chillbuss på vägen hem eftersom att alla var så trötta. Jag fick också chansen att sitta i framsätet efter halva vägen, så jag och Victoria var DJ's...och vi var inte så himla poppis men men.

Helt underbar resa!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0